
پیامبر اعظم(ص) بهترین الگو برای مردم و مسؤولان
مشاور امور تربیتی استاندار کرمانشاه گفت: جنبه اساسی رسالت پیامبر بعد تربیتی ایشان بوده است و کار اصلی ایشان تربیت مردم بود.
حجتالاسلام جواد جلالی، مشاور امور تربیتی استاندار کرمانشاه امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت آخر صفر، در خصوص شخصیت حضرت رسول اکرم(ص)، اظهار کرد: حضرت رسول اکرم(ص) بهترین الگوی برای مباحث تربیتی تربیت افراد جامعه هستند. وی افزود: پیامبر اکرم(ص) ۲۳ سال برای ابلاغ پیام خدا به مردم تلاش کردند و درنهایت در خصوص فلسفه رسالتشان فرمودند: «انی بعثت لمکارم الاخلاق؛ من آمدهام که مکارم الاخلاق را به اتمام برسانم». این نشان میدهد که مباحث تربیتی و اخلاقی بسیار بااهمیت هست. مشاور امور تربیتی استاندار کرمانشاه عنوان کرد: جنبه اساسی رسالت پیامبر بُعد تربیتی ایشان بوده است و کار اصلی ایشان تربیت مردم بود. وی گفت: شما میبینید که بعد از ۲۳ سال زحمت چه شخصیتها بزرگوار و عظیمی تربیت و در جامعه به الگو تبدیل شدند، آنهم از جامعه و فرهنگی در سطح بسیار پایین فرهنگی و اجتماعی بودند. سرپرست کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه ضمن اشاره به افراد تربیتیافته مکتب حضرت رسول(ص)، ادامه داد: از امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) گرفته تا سلمانها، ابوذرها و مقدادها همه تربیتیافته دست ایشان بودند. وی تصریح کرد: یک اصل مهمی که در امور تربیتی از پیامبر اکرم(ص) باید درس گرفت، این است که پیامبر بزرگوار برای تربیت مردم به حرف زدن و صحبت کردن و منبر رفتن اکتفا نمیکردند، بلکه با مردم و در میان آنها زندگی کرده و با آنها انس گرفته و معاشرت میکردند. جلالی ادامه داد: بهمانند آهن سیاهی که در مجاورت آهنربا قرار میگیرد، و بعد از جلا پیدا کردن حتی نقش قبلهنما را ایفا میکند مردم هم همینطورند و باید در کنار یک شخصیت بزرگ و تربیتی، زندگی کنند و انس بگیرند تا تربیت تأثیرگذار روی آنها صورت گیرد. وی در خصوص وظیفه امروز مربیان در جامعه، خاطرنشان کرد: مربیان ما امروز باید بروند با جوانها زندگی کنند و انس بگیرند تا جوانان سبک زندگی را از آنان یاد بگیرند. خردهرفتارهایی که از ما سر میزند سبک زندگی را تشکیل میدهد. مشاور امور تربیتی استاندار کرمانشاه در خصوص راهحل ضریب تأثیر داشتن کارهای تربیتی، گفت: ما صرفا برخی از فعالیتهایمان را اختصاص دادهایم به کلاس درس و روابط خشک اداری و ساعات کلاسی و درسی؛ این نمیتواند تأثیر خوبی بگذارد. لازم است که دوستان و عزیزانی که در مباحث تربیتی تخصص دارند و میدانند که باید چکاری را انجام دهند، بروند در دل مردم و کف مدارس و دانشگاه و جامعه بروند با اینها زندگی کنند، بگویند و بخندند و بازی کنند تا بتوانند تأثیری بر روی آنها بگذارند. جلالی افزود: انشاءالله برسیم به این نقطه که همانطور که در خانه اهلبیت(ع) مردان و زنانی تربیت شدهاند که اهل ذکر و یاد خدا هستند، ما نیز در خانههایمان کار تربیتی انجام دهیم و کار تربیتی را شروع کنیم. برای سیر و سلوک، نیاز نیست به رفتن گوشهای، غاری و در تنهایی رفتن و بگویند که ما داریم به خدا نزدیک میشویم. قرآن در آیه 37 سوره نور میفرماید: «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ؛ پاکمردانی که هیچ کسب و تجارت آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نگرداند و از روزی که دل و دیدهها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند». وی تصریح کرد: سیر و سلوک ما امروزه و بعد از انقلاب اسلامی، سیر و سلوک کف خیابان و کف جامعه هست و طبق آیه ذکرشده هیچ کسب و تجارتی و جامعهای آنها را از یاد خدا غافل نکرده و سیر و سلوک آنها در همین کارهایی است که انجام میدهند؛ یعنی باوجود داشتن مال و ثروت و مسؤولیت ذکر و یاد خدا را فراموش نمیکنند. جلالی در پایان، گفت: انشاءالله به این سبک تربیتی حضرت رسول و اهلبیت(ع) تمسک پیدا کنیم و در کارهای تربیتی که داریم، عناصر این مدل سبک تربیتی و عناصر مختلف تربیتی صحیح اسلامی را احصاء کنیم و در تمام مجموعههای فرهنگی مربیان خودمان را بتوانیم در تمام این عناصر، رشد بدهیم. پایان پیام/پ